zondag 29 mei 2016

NNGHomn !!! / NNGHomn !!!

Last van obstipatie ?
Nee hoor, gelukkig niet. Het zijn gewoon de eerste letters van de dorpen en steden waar ik langskom op mijn forenzen rit.

english   For English please scroll down.













En nu we het dan toch over de spijsvertering hebben:

'Hé, ze zijn de "M" vergeten !' zei ik iets te hard tijdens de lunch op het werk.

Niet alleen mijn naaste collega, maar ook de collega's aan de overkant van de tafel inclusief het management en de directie draaide zich in één keer om vervolgens weer proestend en grinnikend terug te draaien.

Nu maar hopen dat die man het niet gehoord heeft.
En dan bedoel ik die man die er net aan kwam lopen, hij met z'n blauwe hoodie, waar met grote dikke witte letters S - U - R - F op zijn borst geschreven stond ...












Nog even over de forenzen rit; het viel mij op dat de Quest bij iedere pedaalslag de neiging had om over de lengte as te rollen, alsof 'ie op z'n kant wilde gaan vallen.
Nu kan ik me niet voorstellen dat ik zoveel sterker in de benen ben geworden na de vorige rit.
Ook zijn de banden goed op spanning.
Of ligt het aan de extra woon-werk bagage ?
Door alles achter de stoel en naast het achterwiel te stouwen, verplaatst het zwaartepunt zich natuurlijk ook naar achteren. En hoe meer het zwaartepunt naar achteren ligt, hoe dichter bij de kantellijn en hoe makkelijker de Quest op z'n kant gaat. (zie ook De kantel-Quest)
Maar zo groot kan dat effect toch niet zijn, die paar kilo extra bagage ten opzichte van de ca. 110 kilo Quest en berijder ?
Straks maar een ritje zonder de bagage, eens kijken hoe dat uitpakt.

Of zouden de dempers nu al versleten zijn ? Ook dat kan ik me na zo'n 1800 km niet voorstellen.


english   Troubles with constipation ?
Good Heavens no, not me. It's just the first letter from each town I pass when I go to work in the Quest.













And while we are talking about digestion:

'Hey, they forgot the "M" !' I said just too loud when we were having lunch at work.

So not only my collegue, but also the other collegues and management turned their heads as one man and immediately turnd back again, grinning.

Now I hope the man didn't heard my remark.
I mean the man who just walked by, with the blue hoodie, the hoodie which had written in big white letters S - U - R - F on his chest ...











 About the ride to work, I noticed the Quest had the tendency to roll around the longitudinal axis with each push on the pedals.
I can't imagine that I'm so much stronger in the legs after my last ride.
And all the tires had the right pressure.
Or is it because of all the extra commuter luggage ?
By placing this stuff behind the seat and next to the rear wheel, the center of mass shall move backwards. (see also Tilting Quest)
And the more it will move backwards, the closer it will be to the tilting line and the easier it will be to lay the Quest on its side.
But few more extra pounds extra can't have such a large impact on the total mass of 110 kilos Quest and rider, can it ?

I think I'm going to make a small testride without the luggage, just to see if the effect is still there.  Well, I've made plenty of rides without commuter luggage, just one more to be on the save side won't harm ;- )

Or is it because the dampers in the front shock absorbers are worn out ?
I cant can't ímagine that's the case after only 1800 kilometers.

6 opmerkingen:

  1. Een slimme smurf zoekt het niet in ingewikkelde theoretisch verklaringen (hoewel..)
    Misschien even in de banden knijpen?
    Veerpoten van de Quest gaan doorgaans wel 100000 km mee met enig onderhoud. Een enkele bezwijkt eerder dior een ongeval dan door slijtage. Al is dat niet uit te sluiten. Vaak aangekondigd door zeer irritant gepiep.
    Ook kan een veer gebroken zijn, maar dan zou je dat gemerkt hebben door dat je bv door een diep gat hebt gereden.
    Kortom. Alles is mogelijk, maar zoek de verklaring eerst in iets simpels als een langzame leegloper b.v.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corn,

    Banden zijn blijkbaar niet de issue, want daar had hij al in geknepen. Een demper zal het niet zijn, maar zitten de stuurstangen wel goed vast?

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na 43000 kilometer heb ik het idee dat ik nu ook intelligente opmerkingen kan maken :-)

      Verwijderen
  3. Corn-Dolly, Wilco,
    Na een ritje zonder bagage hetzelfde euvel. In de maat van de cadans wiegt de Quest van links naar rechts. Ik verdenk toch de demper(s). Banden zijn op spanning, wielen en stuurstangen zitten goed vast, voor zover ik kan beoordelen. In plaats van zelf te zitten gaan prutsen en gissen kan ik beter de zaak voorleggen aan de specialisten. (zodra ze weer online zijn)
    In ieder geval bedankt voor het meedenken !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Antwoord van Velomobiel.nl ontving ik direct de volgende dag, zou een kwestie zijn van de demperhouders verdikken en/of kortere stuggere veren, ik mocht langskomen.
    Hmm, ca. 125 km enkele reis ?
    Geeft natuurlijk wel inspiratie voor een volgend blog ...

    BeantwoordenVerwijderen