zondag 10 april 2016

Kedeng Kedeng / Kedeng Kedeng

'En kilometers as-falt schieten onder mij door.
Ik ben op weg naar ... ' etc. (zie verder deze link)

english   For English please scroll down

Een leuk Nederlandstalig nummer, zeker voor op de radio. (want dan heb je immers zelf de keuze om het uit te zetten.) ;-)
Zoniet in de Quest.

Tijdens een relaxt ritje langs de Rotte werd ik eens ingehaald door een in strak tenue gestoken kudde bukkers. Ondanks hun over het algemeen groene tenue werkte het op mij als een rode lap op een stier.
Dus vol gas er achteraan.

Nu was het die dag aardig weer, dus er waren een hoop andere mensen aan het genieten op de fiets. Dat maakte de achtervolging wel wat lastiger. Het heeft weinig zin om als een achtelijke al slalommend over het toch niet al te brede fietspad te gaan racen.
De bukkers hadden het wat dat betreft een stukje makkelijker, dat slalommen ging hun wat makkelijker af.
Op een gegeven moment zag ik mijn kans schoon.
Voor mij reed een bejaard echtpaar in dito tempo, dus die ga ik inhalen.

Ook kwam een bejaard echtpaar mij tegemoet. Hmm, zo te zien kan ik zonder problemen inhalen.
Dus schakelen, gas geven en vaart maken en dan ...
Vol in de rem.
Het tegemoet komende echtpaar reed waarschijnlijk electrisch ondersteund en een stuk sneller dan dat ik ingeschat had. Inhalen was niet verantwoord meer dus dan maar vol in de ankers achter mijn bejaarde voorliggers duiken. (hadden niets in de gaten en fietsen vrolijk verder)

Ik voelde de Quest met geblokkeerde remmen een stuk doorglijden. Jammer dat de achtervolging mislukt was, eer dat ik weer in de juiste versnelling zit en een mogelijkheid heb gevonden om in te halen zijn de groene bukkers al te ver weg.
Ach, er zullen nog genoeg andere gelegenheden komen.

Het viel me wel op dat er na deze remactie een gebonk uit het vooronder leek te komen tijdens het rijden.
Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng.
Dus eenmaal thuis maar eens de banden goed bekeken.

De vermoedelijke oorzaak van het 'Guus Meeuwis-rijden'
 Zou dit nog te repareren zijn middels een strook rubber erop te plakken of is dat bij voorbaat al kansloos ?
En zijn de sneden in het loopvlak uberhaupt dicht te lijmen ?

english  

'And miles of tar-mac are passing under me.
I'm on my way to  ... ' etc. (for the complete version see this link)

A nice Dutch song, certainly on the radio. (because only then you have the choise to turn it off). ;-)
If not in a Quest.

During a relaxt ride along the river Rotte I was overtaken by a herd of diamond frame riders.
Despite their green Mamil suits it worked for me as a red rag on a bull.
So full throttle in pursuit mode.

This day it was rather nice weather, so there were a lot of other cyclists enjoying their rides.
That makes the pursuit a bit more difficult.
Slalomming around other people on a rather small bicycle path with a Quest is not done.
At a certain moment I saw an opportunity.
In front of me there was an elderly couple, riding in ditto tempo.
Ahead came also an elderly couple, but the distance was large enough for me to overtake.
I thought.

The oncoming couple was probably riding with electric support and were faster then I assessed. So after shifting and pedalling hard I had to abort the overtake and apply full brakes and steered to the right. (and the elderly couple in front of me didn't noticed a thing and were riding happily ever after)
I felt how the brakes of the Quest block and we slide along the tarmac.
A pity the pursuit had to be aborted. Before I'm in the right gear again, gained speed and have another opportunity to overtake the green diamond frame riders are long gone.
Well, never mind, there will come plenty of other days and opportunities.

After this brake action there was a strange noise coming from the front of the Quest while riding.

Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng.
At home I take a close look at the front tire.

The probable cause of  'Guus Meeuwis-riding'
Could this be fixed by applying a piece of rubber or is this tire at its end of life ?
Could you glue cuts in the tread of the tire ?

12 opmerkingen:

  1. Tja.. ik ben echt een fan van de Shredda's. Kunnen bij mij wel 10.000 km mee en gemiddeld één keer lek per 3000 km vind ik acceptabel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me niet voorstellen dat de Shredda's ongeschonden uit de strijd komen bij zo'n rempartij. Maar goed, ik heb nog geen ervaring met Shredda's gehad.
      Zijn ze ook goed bestand tegen scherfjes vuursteen, die met vochtige omstandigheden precies op het dikste punt van het loopvlak door de band (Kojak in mijn geval) heen prikken en uiteindelijk ook de binnenband doorboren ?

      Verwijderen
    2. Mijn ervaring is dat ondanks het ontbreken van lekbescherming er niet zo snel iets door de Shredda's heen prikt. Maar de situatie die jij schetst heb ik geen ervaring mee, maar dat zou ook voor de Shredda's wel eens niet goed kunnen uitpakken. Volgens de testen van Wim Schermer rollen de Shredda's wel een stukje lichter dan de Kojaks en dat met meer comfort. Bochtensnelheid zal iets lager zijn lijkt mij. Eens uitproberen is de beste remedie.

      Verwijderen
  2. Mazzelaar!
    Ik verveel me altijd met die veel te trage racefietsers hier in de omgeving. Ik hoop telkens op een goed pelotonnetje om nog wat te spelen te hebben maar ik kom ze maar niet tegen. Natuurlijk wel jammer dat je ze hebt moeten laten gaan & zonde van de band.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou René, dan moeten we eens met Tim van der Elst gaan praten. Wellicht heeft hij inzage in de agenda van TC Zevenhuizen, dat opent perspectieven ! ;-)

      Verwijderen
  3. Was het de tourclub zevenhuizen? Wij rijden in groen en geel en rijden voor racefietsen goed door. Ik denk dat je die band kunt afschrijven, volgens mij kun je dat niet meer fixen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou zo maar kunnen, Tim, ik heb er niet zo goed op gelet. Ik dacht een stuk of vijf, zes en ze hadden goed de vaart erin.
      Wanneer haal jij jou Quest weer eens van stal ?

      Verwijderen
    2. Ik rij iedere dag met de quest, alleen maar acht km per dag. Laat maar weten wanneer jij weer een langere tocht gaat maken, dan kunnen we kijken of ik aan kan sluiten. Lijkt me zeker gezellig.

      Verwijderen
    3. Je staat nog steeds op de lijst, Tim.

      Verwijderen
  4. Die band is rijp voor de kliko denk ik.
    Wel kun je kleine scheurtjes prima met secondelijm dichtplakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marc, is secondenlijm niet te hard, zou het niet gewoon gaan met de standaard Solutie ?

      Verwijderen
    2. Je gebruikt maar heel weinig lijm, dus geen probleem.
      Ik heb het al meerdere keren toegepast, werkt prima!

      Verwijderen