donderdag 16 juni 2016

Strava / Strava

Strava krijgt er flink van langs in de Velomobiel wereld, als ik zo de berichten mag geloven.

english For English please scroll down.

Tja, dat krijg je ervan als je een jaar geleden toezegt om een aparte categorie voor velomobielen te introduceren en het vervolgens niet doet.
En dan blijken er wel categorieën te zijn voor racefietsen, mountainbikes, Nordic Walking en zelfs snelbreien !



Toch wil ik hier een lans breken voor Strava.
Een paar jaar geleden werd ik door een kennis geattendeerd op het bestaan van speciale apps om de rit te kunnen registreren, in dit geval Strava.
Nu was ik indertijd op zoek naar zoiets om de routes vast te kunnen leggen en dat bleek met deze app ook te kunnen. Je raadt het al, een accountje was zo aangemaakt en de eerste routes volgden al snel.

Naast het bekijken van de gereden route is het ook mogelijk om virtueel met elkaar een wedstrijd te houden. Je kan zelf op de kaart een start en finish markeren en iedereen met een Strava account die  die daar langs komt doet automatisch mee voor het klassement.
En degene die het snelst is, krijgt de titel 'KOM' of 'QOM', King resp. Queen of the Mountain.
Dus als ik bij mij in de straat (waar serieuze wielrenners nooit komen) een segment definieer, kan zelfs ik een KOM halen, haha !

Hee, maar dat is leuk ! Laat ik nu net een ligfiets hebben en daar kan ik natuurlijk al die bukkers  makkelijk mee verslaan, dacht ik. Totdat bleek dat er ook ene S.B. te D. hier in de buurt z'n rondjes reed met onwaarschijnlijk hoge snelheden ?!?
Pas toen ik zijn naam gegoogeld had, snapte ik waarom.

Tja, hoe kan je eerlijk tegen elkaar racen ?
Op Strava kan ik kiezen uit 4 categorieën, Racefiets, Mountainbike, Tijdritfiets of Cyclocross-fiets.
We missen dus de categorieën Ligfietsen en Velomobielen. En hoe gaan we om met de onderverdeling Quest, carbon Quest, Quest xs, Strada, DF, Milan, etc. ?
Waar leg je de grens ? (nou, hier kan je, net als over banden, oeverloze discussies over houden)

Ook het meetapparaat is van belang. Zo had ik laatst een rit gemaakt met zowel een registratie met de iPhone 4s 16GB in de Quest als met de Garmin Forerunner 305 om de pols.
Grappig is dat als je kijkt naar de Flybys optie, er toch verschil zit in de snelheid.

Ach, wat loopt ik toch te zeuren. Ik heb een gratis account. En al mijn ervaringsjaren met sporten werken eerder in mijn nadeel dan in mijn voordeel, dus KOM zal hooguit POH (Prince of the Hill) worden ...

Niet alleen is Strava al meer dan een jaar bezig is met wel of niet een categorie Velomobielen en/of Ligfietsen toe te voegen, ook las ik dat er al jaren verzoeken zijn om de mogelijkheid om foto's toe te voegen uit te breiden.
Nu lukt dat alleen via de mobiele app. (Strava is niet beschikbaar voor een Windows Phone)

* Ontbrekende foto op Strava
Upgraden naar een betaald account ? Hmm, nee, niet voor mij. Het gratis account volstaat voor mij.
Wellicht als ik serieus voor een wedstrijd zou trainen, misschien. Nu ben ik alleen recreatief bezig, dan volstaat voor mij de route en een indicatie van de snelheid.


* Deze foto is er een van de vele die ik heb genomen tijdens een hardloopsessie. Pas achteraf op de pc met een groot scherm kan ik beoordelen welke ik leuk genoeg vind. En ja, deze heeft helemaal niets met Velomobielen te maken, desondanks wilde ik 'em jullie niet onthouden ;-)



english Strava in the world of Velomobiles is like swearing in the church.

Well, isn't that their own fault ? More then a year ago they promised to make a special category for recumbents and/or Velomobiles and they're still working on it ?
But they do have a category for racing bikes, mountain bikes, Nordic Walking and even knitting !



Still I want to strike a blow for Strava.
A few years ago someone showed me Strava. And I was looking for an app to register my rides.
So a free account was quickly made and there we go.


Not only was it possible to register the route, it was also possible to virtually race with eachother.
You simply define a start and finish point on the map (you create a so called segment) and everybody with a Strava account riding along this segment automatically joins the rankings.
And the number one will get the title 'KOM' or 'QOM', King resp. Queen of the Mountain.
So when I define a segment in my street (where no serious cyclist ever rides), even I can be a KOM !

Wow, that's sounds like fun ! I own a recumbent so I can beat almost every other cyclist in town !
I thought. Until I noticed a rider S.B. te D. who was riding here in the neighborhood with speeds beyond imagination. Only when I googled his name, I understood why.

Well, how can we have a fair race ? 
On Strava I can choose between 4 categories, Racing bike, Mountain bike, Time trail bike or a  Cyclocross bike.
So we miss the categories Recumbents and Velomobiles. And what shall we do with the sub categories Quest, carbon Quest, Quest xs, Strada, DF, Milan, etc. ?
Where to draw the line ?

Even the measuring device matters. I did an experiment with registration on the iPhone 4s 16GB in the Quest and at the same time with the Garmin Forerunner 305 on my wrist.
And when you look at the Flybys option, you can spot the difference in speed.

Oh well, let's stop complaining. I have a free account. And all those years of experience in sport will work as a pull back, not as an advantage ... So KOM shall be POH (Prince of the Hill) at the most ...


Not only is Strava working on a category for Recumbents and/or Velomobiles, they 're also working more than a year on the possibility to add photo's.
Now you can only add a photo via a mobile device. (no Windows Phone)

* The missing picture on Strava
Upgrade to a primium account ? Hmm, no, not for me. The free account is sufficient for me.
Perhaps when I was in serious training, maybe. Now it's only recreational for me, so the free account is good enough.


* This picture was one of many I took during a run. Afterwards, on a big desktop screen, I could choose the best of the serie. And I know, this photo has nothing to do with Velomobiles, but nevertheless I think it's a pretty picture and I want to share this with you ;-)

1 opmerking:

  1. Strava geeft in mijn Quest meestal ca. 1,5% tot 2% meer aan en op de roeifiets ca. 0,75% tot 1% meer dan de fietscomputer. Ik gebruik de app voor de iphone 4S. De fietscomputer zal ook niet 100% correct zijn en een Garmin GPS ook niet als je onder bomen of in dichte bebouwing fietst. Wat je zegt het is leuk de routes te registreren en terug te kunnen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen