woensdag 13 juni 2018

De kleine Quest en de heule grote maaier / The little Quest and the very big Mower

Een mooie dinsdag ochtend om naar het werk te gaan met de Quest.

english For English please scroll down.

Droog, niet te warm, niet te koud.
De Kojaks voor recentelijk nog op 6,5 bar gebracht en de Schwalbe Almotion achter een zachtere 4 bar voor de rit naar Dronten, afgelopen zaterdag.
De ketting nog schoongemaakt en gesmeerd en in Dronten de achterveer laten vervangen door een stijvere veer. (helaas was er geen tijd meer om de veren voor ook te laten vervangen, komt later wel)

Dat ritje op en neer naar Dronten (dik 280 kilometer) had er wel ingehakt, merkte ik. Dus proberen om wat rustiger aan naar het werk te gaan, het is toch geen wedstrijd.
Maar ja, eenmaal op de rit kom ik toch langs markante punten en kijk ik toch stiekem op de snelheidsmeter. Automatisch begin ik te rekenen, lig ik op schema, stel dat ik nu wat sneller trap, verbreek ik wellicht mijn eigen record !
En bij het vorige kruispunt kreeg ik voorrang, hoefde niet eens te wachten dus ...

Met een aanloop van 35 kilometer besteeg ik de brug over de Hollandsche IJssel nabij Achthoven.
Dat de snelheid wat terug liep was geen probleem, straks een mooi stuk naar beneden en daar kan ik gas geven !

Druk schakelend en gas gevend begon de rit naar beneden. Op het fietspad wandelde een wat moeilijk kijkende hardloopster, die een wijzend gebaar naar achteren maakte.
Geen idee wat ze daarmee bedoelde, ik ging toch ruim genoeg om haar heen ?
Even later werd het mij duidelijk, beneden was een maaimachine bezig de bermen te maaien.

Een soortgelijk apparaat.
Het bleek een gigantisch apparaat te zijn, een soort van enorme stofzuiger gemonteerd aan een trekker met daarachter een nog grotere kar waarin het gras en overig snijsel werd opgevangen.
En dusdanig breed dat de wielen zowel links als rechts de berm raakte.
Kortom, ik kon er met geen mogelijkheid langs.

N228 met rechts het mooie fietspad en pas gemaaide berm.
Het apparaat was druk bezig de berm te maaien, met donderend geraas werd het snijsel via een dikke slang opgezogen terwijl de diesel van de trekker dat geluid nog probeerde te overstemmen.

Tja, daar sta je dan, achter een achterwiel die net zo breed is als de Quest, te toeteren met een toch vrij luide scooter claxon. Kansloos.
De chauffeur zal wel gehoorbescherming dragen of heeft de radio aan, kortom hij zal mij never nooit kunnen horen.

'Min. 20 meter afstand houden' las ik op het bord aan de achterkant, welke steeds dichterbij kwam terwijl de combinatie achteruit reed.
En hij kwam harder achteruit dan ik de brug terug op kon flintstonen ...
Geen tijd voor plan B, ik moet hier weg ! Weg uit die dode hoek.

Links de langsrazende auto's op de N228 en een vangrailtje, rechts een talud.
Geen keuze, dan maar het talud af.

Schuin op een talud in het gras is het niet makkelijk uitstappen, zoals ik eerder al eens heb mogen ervaren.
Uiteindelijk wel gelukt, ff zwaaien naar de chauffeur om er zeker van te zijn dat hij mij ook gezien heeft (ja, ik rij namelijk zonder vlaggetje ...) en vervolgens kon ik onder de maaiarm doorlopen met de Quest om daarna weer mijn weg te kunnen vervolgen.

Geen KOM of PR dit keer, maar dat hoeft ook niet bij forenzen.





english  A nice tuesday morning for commuting with the Quest. No rain, not too hot, not too cold.

The Kojaks in front were recently inflated to 6,5 bar and the Schwalbe Almotion at the back inflated to a more softer 4 bar for the ride to Dronten, last saturday.
The chain was cleaned and lubed and in Dronten they replaced the back spring for a stiffer one. (unfortunately there was no time left to replace the front springs, I'll do that next time)

The ride to Dronten and back to Rotterdam again (more than 280 kilometer) had taken a lot of energy. So I tried to keep the speed down a little, commuting is not a race.
But once on track I passed some distinct points along the way and I peeked at the speedometer. Automatically I start to calculate, am I on scheme, suppose I put some more effort in, perhaps I can set a new record for myselfe !
And at the last crossing they let me go first, so I gained a few seconds and ...

Taken a run of 35 kilometers to climb the bridge over the 'Hollandsche IJssel' near Achthoven.
The speed was decreasing on the way up, no problem, it will increase on my way down and with no sharp bends in the road I can go full speed to the next town !

The descend started as I was busy shifting to the right gear and pusching on the pedals. On the bicycle path walked a runner with a somewhat troublesome look on her face, making a pointing gesture to her back.
I've got no idea what she meant, there was plenty room between us ?
When I passed her, I saw a mowing machine down below the bridge.

It was a kind of monster like this.
It was huge, a giant vacuum cleaner mounted on a tractor with an even bigger trailer.
It was so enormous each wheel, the width of a Quest, touched the left and right bank of the cyclepath. Long story short, there was no way for me to pass.

The N228 with on the right a nice cycle path with freshly cut banks
The monster machine was mowing the bank, the cuttings were sucked up and with a lot of noise thrown in the trailer, while the diesel engine of the tractor was trying to make even a louder noise.

There I was, standing behind a rear wheel the with of the Quest, honking my quite loud horn. Not a chance.
The driver must be wearing his ear protection or is listening to the radio or whatever, there is no chance he would notice me.

'Keep your distance' I read on the sign at the back, while the monster machine came reversing towards me.
And it was reversing faster than I could flintstone back on the bridge ...
No time for plan 'B', I had to get out !

On my left there were cars whizzing by on the N228 and a small guardrail, on my right a sloping bank.
So no choiche, down the bank we go.

Getting out of a Quest while standing on a banked slope is a hazardous enterprise, is my experience. 
Eventually I made it, a wave to the driver just to be sure he noticed me (well ok, I confess, I ride without a flag ...) and now I could pass underneath the mowing arm.

So no KOM or PR this time, but there's no need to while commuting.

4 opmerkingen:

  1. Hoi André,

    Gelukkig goed afgelopen zeg...

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is wel even benauwd als je hier vlak achter zit en het komt achteruit! Ik betrap mijzelf er ook dikwijls op dat ik te dicht achter een voertuig kom als dat langzamer rijdt dan ik (en dat gebeurt nogal eens, vooral in de bebouwde kom). Vooruit duwen lukt niet moet ik mijzelf dan voorhouden, afstand houden. Vooral bij vrachtwagens voorkomen niet in de dode hoek te komen en in het zicht van de spiegels van de chauffeur. Maar ja, dat het plots achteruit komt dat is nog wat extra onverwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat het bij jou goed is afgelopen. Vorig jaar met kanten maaien werd ik daar op die weg toch mooi geraakt op deze manier. Die gasten kijken nergens naar als ze achteruit komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat rijdende werktuig op de foto heeft een camera zodat de bestuurder achter zijn voertuig kan kijken. Wellicht dat rijdende werktuig van jou ook, maar idd daar kun je niet met je leven op vertrouwen. Hij kan uit staan, defect zijn en de bestuurder kan niet naar dat scherm kijken enz. Idd gewoon wegwezen van zo'n ding voor je 1 van de gemiddeld 4 mensen bent die ze per jaar doodrijden.

    BeantwoordenVerwijderen