vrijdag 10 juni 2016

Operatie veerpoot / Operation strut

Zoals in het laatste bericht beschreven stoorde ik me aan het rollen van de Quest bij iedere pedaalslag.

english For English please scroll down.

Iets wat mij nog niet eerder was opgevallen.
Na het afstrepen van mogelijke oorzaken, aangereikt door  Corn-Dolly en Wilco Pompert (waarvoor mijn hartelijke dank !), besloot ik er toch maar een mailtje aan te wagen richting Velomobiel.nl.
En prompt de volgende dag gelijk antwoord, het zou beter gaan als de demperhouder zou worden opgedikt en daarvoor was ik van harte welkom in het immer pittoreske Dronten.

Hmm, 125 kilometer enkele reis voor het opdikken van een demperhouder ?
Zou ik dat zelf niet kunnen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn ?
Voor de zekerheid maar even een telefoontje gepleegd met Theo. 'Nee hoor, zo moeilijk was het niet, voor hun was het ca. een half uur, nee, zeg maar 20 minuten per veerpoot, was de foto in het antwoord van de mail niet duidelijk genoeg, wellicht nog een kortere en stijvere veer erin, kan allemaal ... '.

De Theorie

Tja, het is geen rocket science en als ik in de diverse blogs lees dat ook meneer Pé Koomen (Questie van tijd) zijn hand er niet voor omdraait om een veerpoot uit- en weer in te bouwen, dan zou het mij toch ook moeten lukken ?
En stel dat ik er 2x zo lang over zou doen, so what ? Ik moest toch de wasmachine nog aanzetten en die draait een programma van 3 uur, dus tijd zat !

Zo gezegd, zo gedaan. Gereedschap gepakt en aan de slag. Eerst maar met het linker wiel beginnen, die zou het makkelijkste zijn.
Eerst de bovenste 2 moeren losdraaien in de Quest en dan de rubber ring er ook af.
Dan de Quest op z'n zijkant en het wieldeksel verwijderen.
Vervolgens de 3 nyloc moeren en ringen van de stuur- en trekstangen loshalen. Dit gaat wat onhandig aangezien je er lastig bij kan, zo tussen de spaken door.

Alle moeren zijn nu los
Wat mis ik hier ?

Opmerkende lezers zullen zich waarschijnlijk afvragen waar de middelste moer gebleven is.
Ja, dat vroeg ik mij dus ook af. Bij het losdraaien van deze moer en de weinige speelruimte tussen de spaken glipte deze snode snaak tussen mijn ondertussen vette vingers door en onder een vrolijk getingel verdween deze in de donkere krochten van het binnenste van de Quest.

Zoek de moer ...

Gelukkig vond ik deze later weer, prinsheerlijk liggend in het zachte weefsel van het wieldoekje van het rechter wiel.

Nu alleen de remkabel nog loshalen. Maar hoe ? Er zit wel iets speling op de kabel, maar niet genoeg om het 'em los te kunnen koppelen.
Ik gooi er nog een hulplijn tegenaan en bel met Dronten. 'Gewoon het wiel eraf halen.' Hmm, ik moet het verkeerd hebben uitgelegd, dat kan toch nooit de oplossing zijn ?!?
Geduldig legt Theo het nogmaals uit en inderdaad, als ik even later deze truc toepas gaat het vrijwel zonder moeite. De veerpoot is vrij !

So far, so good. 

Nu alleen nog de rubber ring en stofhoes eraf schuiven zodat je de 2 kleine kruiskop schroefjes kan losdraaien. Met wat kracht is de veerpoot uit elkaar te schuiven.

De praktijk.

De demper blijkt een crème kleurig sponsachtige bus te zijn die over een witte nylon houder geschoven zit. Het valt me op dat de demper glimt van het vet. Een paar honderd kilometer terug had ik na het smeren van de ketting ook 10 druppeltjes kettingolie in de veerpoten gedaan. Was dit misschien te vroeg geweest ? Waarschijnlijk zullen we het antwoord nooit te weten komen...

Volgens Theo is deze demper oersterk en kan ik er zonder vrees een schroevendraaier tussen steken.
Zo gezegd, zo gedaan. Het vette ding blijkt niet alleen oersterk, maar ook over een enorme elastische eigenschap te beschikken.
Nog een klein beetje wurmen met een schroevendraaier en ... Hopla ! met een sierlijke boog schiet de bevrijde demper door de kamer om ergens onder een kast tot stilstand te komen.

Na wat prutsen geslaagde 2 strippen.

Van een oude plastic fles knip ik 2 strippen op maat, zodat die tussen de demper en de houder kunnen komen. Ik vouw de strip om de demperhouder heen en probeer de demper weer terug te plaatsen.
Nu snap ik ook waarom Theo toch vooral adviseerde om tape te gebruiken.
Na het nodige gewurm is het dan toch gelukt, de demper is opgedikt.

Vervolgens verloopt het proces in omgekeerde volgorde om de veerpoot weer gemonteerd te krijgen.

De linker veerpoot gaat op dezelfde manier, alleen moet je hier de sensor van de snelheidsmeter losmaken, een kwestie van 2 tie wraps losknippen.

Uiteraard bleek bij het terugplaatsen van de veerpoot dat ik de remkabel tussen de veerpoot en het wiel had zitten. Even weer wat rommelen en de kabel loopt netjes achter de veerpoot langs, die zal niet meer tegen de draaiende spaken kunnen gaan schuren.


Zodra de Quest weer op z'n 3 wielen staat, geeft ook de wasmachine aan dat 'ie klaar is met zijn programma.

Nog even snel een proefritje en ja, dit gaat stukken beter !



english As mentioned in my last blog, the Quest rolled from side to side with each pedal stroke and it was getting very annoying.

I didn't noticed it before and suddenly it was there.
After checking some possible causes indicated by fellow bloggers Corn-Dolly and Wilco Pompert (Thanks guys !), I decided to contact Velomobiel.nl.
The next day I received an answer to my e-mail, the solution was to increase the thickness of the ring, which functioned as a shock absorber. Than there will be more friction, so more dampening of this rolling movement. And they would be happy to do that for me in Dronten.

Hmm, 125 kilometer travel for such a simple task ? Couldn't I do this myselve ? Just to be on the safe side I called Theo. 'Sure, it's not so difficult, about half an hour or maybe 20 minutes work on each side, wasn't the picture not clear enough, etc.'

The Theory

Well, afterall it's no rocket science and if even mister Pé Koomen (Question of time) makes it look easy, why can't I do it ?
And suppose worst case scenario I 'll need double the time, so what ? The washing machine also needs to run its program and that will take 3 hours, so enough time !

No sooner said than done I took my tools and started working in the Quest. First the left wheel, that would be the easy one.
At first remove the 2 nuts inside the Quest and pull off the rubber ring.
Than place the Quest on its side and remove the wheel cover.
Remove the three nyloc nuts and rings. An awkward task, tinkering behind the spokes with litte room to move.

All nuts removed
What's missing ?

Attentive readers might wonder where the middle nut is gone. Well, I did too.
While unbolting the nuts this one slipped through my greasy fingers and with a happy tingeling sound it dissapeared into the dark crypte of the inside of the Quest.

Find the nut ...

Lucky for me I found it later on, lying happily in the soft fabric of the wheelcover of the other wheel.

Now I only had to loosen the brake cable, but how ? There was some slack in the cable, only not enough. I decided to use my 'Helpline' and called Velomobiel.nl again.
'Just remove the wheel' was the simple answer.
Hmm, perhaps I didn't explain it clearly enough, this couldn't be the answer ?!?
Patiently Theo explained again how and why and oh wonder, it worked !

So far, so good.

Only remove the rubber ring and dust cover so the 2 small screws can also be removed. And with a little force it can be pulled apart.

The practice.

The damper is a sand colored, spongelike drum placed on a white nylon holder. I noticed it's very greasy. A few hunderd kilometers ago I put 10 droplets of chain oil into the struts.
Was this too soon ? Probabely we'll never know the answer.

According to Theo this damper is very strong and can be removed by using a screwdriver as a crow bar. Using the screwdriver I also discovered another property of this material.
It's very, very elastic.
It was almost off when suddenly it took off and with a gracefull arc it landed on the floor, rolling under a cupboard.

Result after some puttering.
I cut some strips out of an old plastic bottle, fold them around the damper holder and try to replace the damper.
Now I understand why Theo adviced to use some tape ...
Succes at last ! After some puttering I managed to replace the damper.

To mount the strut again, simply reverse the removal proces.

The removal of the left strut is identical to the right one, only now one need to remove the sensor of the speedometer. (nothing more than clipping two tie wraps)

When I replaced the strut assembly in the Quest, I noticed the brake cable runs between the strut and wheel. A bit of tinkering and the brake cable runs save between the Quest and strut, no risk of getting between the rotating spokes.

And when the Quest is back on three wheels, the wasing machine beeps to let me know it has finished its program.

A quick test ride and yes, this is much better !






1 opmerking: