For English please scroll down.
Als we terugkijken op de laatste paar jaren kunnen we zeggen dat de Quattrovelo een waardevolle aanvulling is geworden op het hedendaagse velomobiel bestand.
Langzaam maar zeker zijn de kinderziektes overwonnen en er is zelfs een ietwat grotere versie bij gekomen, de Quattrovelo plus.
Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar wat zal de volgende stap gaan worden ?
Nu hoorde ik verschillende meningen over de Quattrovelo. Over het algemeen was men zeer tevreden over de afwerking en kwaliteit.
Ook hoorde ik enthousiaste verhalen over de snelheid, onder andere van Hans van der Waal, eigenaar van de racing green Quattrovelo met cremekleurige bovenkant.
'Vanwege de 4 wielen kan ik de bochten met een hogere snelheid nemen dan voorheen met de Quest', aldus Hans.
wieringer-velomobiel.blogspot.com |
Hoe zit dat nu ?
Volgens Cees, die veelal in de Noord-Hollandse polders scheurt, ga je bij de hogere snelheden de extra rolweerstand van het 4e wiel merken. Ook zijn de aerodynamische eigenschappen van de Quattrovelo iets minder dan die van de Quest.
Het 'zeil effect' van de Quest, dus extra snelheid bij wind van opzij, is groter dan bij de Quattrovelo.
Maar hoe kan het dan dat Hans juist zijn Quattrovelo sneller ervaart ?
Juist door het vele bochtenwerk op de routes van Hans.
Snelheid hangt dus niet alleen af van het type velomobiel, maar dus ook van de route die je rijdt !
Wat gaat dit voor de toekomst betekenen ?
Ik voorspel voor de nabije toekomst een extra loot aan de velomobiel stamboom, de zogenaamde 'Quada' (of misschien ook wel de 'Stradest' of 'Trevelo')
De naam zegt het al, een Quest met open wielkasten.
Door de wielkasten radicaal open te gooien van de Quest kunnen de voorwielen centimeters meer naar buiten worden geplaatst, waardoor de spoorbreedte aanzienlijk toeneemt.
Dit heeft een positief effect op zowel de stabiliteit als het verkleinen van de draaicirkel.
Een soort van Race-Strada of Slalom-Quest.
Omwille van de aerodynamica zullen wieldoekjes alleen niet voldoende zijn. Het zullen serieuze wieldeksels moeten worden, die mooi aansluiten op de band om zo het gemis van de dichte wielkast grotendeels op te heffen.
Quada (Artist impression) |
Je krijgt dan een velomobiel die op de rechte stukken iets minder snel is dan de standaard Quest maar zeker in de bochten sneller zal zijn dan een standaard Quest en betere aerodynamische eigenschappen zal hebben dan de Strada.
Zal de Quada, als 20"afstammeling van de 3x 26" Brandweer Quest, een plekje kunnen bemachtigen tussen alle Questen, Strada's, Quattrovelo's en overige velomobielen ?
At the end of the year it's not only a matter of retrospect, but also a peek into the future.
When we look back at the last couple of years, we can tell the Quattrovelo is a success and has found its place between the other velomobile types.
The toothing problems has been overcome and there is now even a somewhat bigger version available, the Quattrovelo plus.
What will be the next developement ?
I heard some different stories and opinions about the Quattrovelo. In general one was very satisfied about the finish and quality of this product.
I also heard enthousiastic stories about the speed, told by Hans van der Waal, the owner of a racing green Quattrovelo and a creme colored top.
'Because of the 4 wheels I can do the corners much faster than with the Quest', said Hans.
wieringer-velomobiel.blogspot.com |
How can that be ?
According to Cees, who mostly rides in the polders of Noord-Holland, one will notice the resistance of the fourth wheel at higher speeds. Also the aerodynamic properties of the Quattrovelo are somewhat less then the Quest.
The so called 'sail-effect', the extra speed when riding a Quest in a wind from the side, is bigger then when riding a Quattrovelo.
But how can it be Hans experiences more speed with his Quattrovelo ?
It has to be the large amount of cornering Hans encounters on his routes.
So speed not only depends on the type of Velomobile, it also depends on your route !
What does that mean for the future ?
I predict in the near future a new model, called the 'Quada'. (or maybe called 'Stradest' or even 'Trevelo')
Just like the name says, it's a Quest with open wheel arches.
Opening the wheel arches gives us the possibility to increase the gauge. This has a positive effect on stability and it decreases turning radius.
The Quada will be some kind of a Race-Strada or Slalom-Quest.
For aerodynamic reasons the current wheel covers are not sufficient. It must be a serious wheelcover creating a smooth surface to compensate the now gone closed wheelarch.
Quada (Artist impression) |
Will the Quada, as a 20" descendant of the 3x 26" Brandweer Quest, find its place between all the other Quest's, Strada's, Quattrovelo's and other velomobiles ?
Dag Andre, in de zomer zijn de verschillen klein in snelheid.. maar in de winter kun je het verschil goed merken.. zo ook de kans op lek rijden en uitbreken. De route is zeker bepalend.. voor snelheid en veiligheid.. mijn route gaat nu over boeren weggetjes, met klinkers en langs veel sloten.. de keuze van een velomobiel kan voor iedereen anders zijn.. maar een quest past het best bij mij.. groet Cees..
BeantwoordenVerwijderenHoi Cees, hoe zeggen ze dat ook al weer ? 'Die Quest past ons allemaal' ?
VerwijderenTot ziens in Roermond !
André.
Hallo. Even grasduinen. In het verleden zijn al twee questen gemaakt met open wielkasten. Als ik het goed heb een 3x20 en een 3x26inch.
BeantwoordenVerwijderenDe ervaringen zullen wel wel de nodige lessen geleerd hebben.
Je bent te laat Andre, die fiets is er al, dat is de DF
BeantwoordenVerwijderenGroeten, André
Een quest met open wielkasten is zeker een interessant concept, ook omdat de strada op hoge snelheden minder stabiel is door hoogstws de kortere staart. In de winter bij gladheid is extra stuuruitslag belangrijk om overstuur cq uitbreken van achterwiel te kunnen corrigeren. Dat is duidelijk een voordeel van de alleweder die we hier ook nog hebben staan.
BeantwoordenVerwijderenWel zullen open wielkasten, zelfs netjes afgewerkt, onherroepelijk de Cw waarde verslechteren, zeker bij zijwind, de meest voorkomende situatie. Dat is bij de DF ook duidelijk te merken.
Interessant maar al getest en bewezen door verschillende modellen, dat open wielkasten een nadeel is voor de Cw waarde. Het snelste is een body die zoveel mogelijk een stroomlijn heeft zonder onderbrekingen. Hoeveel procent van je route bestaat uit bochten, het is een aantal procenten, de rest van de tijd fiets je nagenoeg rechtdoor, een Quest met verlaagde zitting, en stugge vering kan vrij snel door de bocht, en op 2 wielen gaat dat nog sneller, dus wat is je winst of verlies?
BeantwoordenVerwijderenEen XS geschikt voor langere mensen die 25 kg weegt, die krijgt mijn stem.
"Een XS geschikt voor langere mensen die 25 kg weegt, die krijgt mijn stem".
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk bestaat die ook al, dat is de MilanSL.
Alleen vind ik die niet mooi! En het oog wil ook wat.
VerwijderenLeuk verhaal! Maar inderdaad al getest en bewezen in enkele gevallen. Maakt niet uit, het zet mensen weer aan het denken, en zo blijft er altijd wel iets te wensen over......Zoals ik ook al opmerkte in mijn post "Quattrovelo, het eerste jaar", is het niet de ideale fiets, hoewel dicht in de buurt. Een vierwieler die lichter in gewicht is, en met veel makkelijker bereikbaarheid qua onderhoud zou mijn voorkeur hebben. En die wielkasten mogen van mij open zijn, als er in elk geval maar brede banden onder passen, zodat er ook in de winter doorgefietst kan worden. Dat gaat niet bij enkele van bovengenoemde modellen, de DF en de Milan kunnen geen 42-406 banden hebben, en vallen daarom ook gelijk af. Terug naar een 3-wieler zal ik ook niet vlug gaan, de stabiliteit van de 4-wieler is geweldig!
BeantwoordenVerwijderenXS is de opplossing, maar gewoon niet langer maken,
BeantwoordenVerwijderendan kunnen daar de langere lekker niet in hihihi
ik heb de 3x20 met open wielkasten hier thuis staan ( atm terug uiteen vanwege enkele defecten ) en moet zeggen dat ik met mijn "nieuwe" quest veel meer moet uitkijken wat bocht snelheid betreft . ik moet er wel bijzeggen dat ik tot nu toe alleen open wielkasten gereden heb ( waw, versatile, quest en mango ) maar kwa snelheid zit deze er echter nog altijd over .
BeantwoordenVerwijderenZijn de wielen ook verder naar buiten gezet ?
VerwijderenOndanks dat er een DF bestaat, zou een Quest met open wielkasten, met behoud van mogelijkheid bredere banden te monteren voor en achter, een aanvulling zijn op het assortiment van Velomobiel.nl. Het is de niche tussen de Quest en Quattrovelo die de DF denk ik niet helemaal opvult. De Quest is toch wat gemoedelijker dan een DF denk ik, allen de dichte wielkasten hebben ook nadelen voor stuuruitslag en onderhoud en open wielkasten voor m.n. stroomlijn.
BeantwoordenVerwijderenDe DF heeft die stroomlijnnadelen redelijk getackeld door kleine wielkasten voor en achter, doorlopende wielkastrand, goed aansluitend op de wielen en goede wieldeksel en een smallere fiets met een kleiner frontaal oppervlak en volledig dichte onderzijde, goede stroomlijnkap en klein instapgat en stijvere constructie. Echter de fiets heeft ook nadelen, zoals smalle banden en beperktere bandenkeus, nog steeds beperkte stuuruitslag, maar wel makkelijker onderhoud.
Ik denk dat als de Quest iets meer naar het design van de DF toe kruipt, dus met open wielkasten, doorlopende wielkastrand, iets schuin geplaatste wielen en iets smaller en kleiner frontaal oppervlak, dichte onderkant. Maar dit met behoud van de Quest genen, zoals gemoedelijke rijgedrag, mogelijkheid brede banden, ruim instapgat, genoeg bagageruimte en ruimtelijkheid in de fiets, dan kan dit volgens mij de Quest qua verkoopaantallen weer nieuw leven in blazen.