zaterdag 16 juli 2016

Action Cam / Action Cam

Tja, ik kon niet achter blijven. Ook ik heb nu een action cam aangeschaft.

english For English please scroll down.

Geen 360 graden opname mogelijkheid of bijpassende drone, nee, gewoon een simpele action cam.
Voor de kenners, het is een Denver Full HD Action Cam ACT-8030W.
Ik had het voordeel dat ik al eens eerder heb mogen spelen met zo'n ding. Dan weet je wat voor jou belangrijk is.
Naast kwalitatief goede beelden vond ik ook belangrijk hoelang je met een batterij lading kan doen. Ok, de camera is op te laden via een USB aansluiting maar dan alleen als 'ie niet in de waterdichte behuizing zit.

De camera zelf wordt geleverd met een heleboel hulpstukken, voor mij is alleen de zuignap bevestiging en eventueel de waterdichte behuizing interessant.
Vastplakken op de Quest doe ik liever niet en op een helm, nee, ik heb gezien hoe ik met mijn hoofd schud tijdens het rijden.
Met de 'Lenkstangenhalterung' bevestigd aan het stuur kan je in een velomobiel mooie Selfvids maken (Selfie = foto, Selvid = video), mits je cabrio rijdt.
Hmm, denk niet dat iemand daar op zit te wachten.

Na een aantal keer de batterij volledig te hebben opgeladen en ontladen was het tijd voor de eerste velomobiel film. Het leek mij wel spectaculair om eens te filmen vanuit kikvors perspectief, dus de camera niet standaard in de buurt van de spiegel maar lekker laag bij de grond. En dan natuurlijk net boven stoeprand niveau, voor het geval dat ...
Het was even prutsen met alle scharnierpunten op de zuignap voet, maar toen zat 'ie ook.

Helaas, in alle consternatie was het mij niet gelukt om de camera te starten, dus het eerste half uur heb ik niet op beeld staan. Het valt ook niet mee om eerst 3 seconden de aan en uitknop ingedrukt te houden om vervolgens op de start knop te drukken. Zeker niet als de camera op z'n kop hangt. (en ja, ik had de optie 'beeld omkeren' wel aangezet ...) Tijdens de opname knippert het kleine rode ledje bovenop de camera. Probeer dat maar eens goed te zien met zonnebril en een camera die op z'n kop hangt, vlak boven de grond ...

Een nadeel (maar voor mij juist een voordeel) is dat die GoPro klonen slechts een half uur achter elkaar kunnen filmen. Na dat half uur moet de camera opnieuw gestart worden. Nu is dat in de praktijk niet zo'n ramp, na afloop ga je de beelden toch monteren, niemand die er wat van ziet.

Na ongeveer een half uur ben ik even gestopt om de camera opnieuw te starten. Nu lukte het wel.

Reflectie op schitterend wit maakt de body bijna transparant.
Ik had de zuignap op een stijf gedeelte van de Quest geplakt, zeg maar ter hoogte van de bidonhouder, maar dan natuurlijk aan de buitenkant. Dit zorgt voor een solide ondergrond en heb je het minst last van trillingen in het beeld.

En nu nog de montage. Daar zal ik wel wat uurtjes in moeten stoppen om er een toonbaar en kijkbaar geheel van te maken.
Wordt vervolgt.


english Well, I couldn't stay behind. So now I'm the proud owner of an action cam.

Not a fancy 360 degree recorder or a matching drone, no, just a simple action cam.
For the experts, it's a Denver Full HD Action Cam ACT-8030W. I had the advantage I've played a bit with the camera of a friend of mine. Than you know what's important and what to look for.
Not only high resolution images but also battery life between charges. It's possible to charge the battery via an USB port, provided that you don't use the waterproof housing.


The camera comes with a lot of appendages. For use on the Quest, I only need the suction cup with watreproof housing. I don't like to stick or glue appendages on my brand new Quest and a mount on a helmet, no, I've seen how I shake my head while pedaling ...

With the 'Lenkstangenhalterung' you can mount the camera on the steering rod for nice Selvids (Selfie = photo, Selvid = video) when riding without the foam cover.
Hmm, perhaps only my mother would like it ...

After charging and discharging the battery a couple of times it was time for the big moment, my first velomobile movie ! I thought it would be nice to film from a worm's-eye view. So I mounted the camera just above kerb level, just in case ...

Unfortunately I didn't manage to start the camera correctly, so the first half hour is lost. It's quite difficult to press the on/off button for three whole seconde and then the start button. Not to mention the fact the camera was upside down (and yes, I've managed to rotate the recording by 180 degrees). Also it's almost impossible to see the small red led flashing with my eyes, especially when the camera is upside down !

A disadvantage (but for me an advantage) is the fact these GoPro clones only record for 30 minutes and then shut down automatically. Afte half an hour of recording one need to start the camera again. Not such a big deal in real life, afterwards one is going to edit and cut the film, no one will notice.

After half an hour I started the camera again, this time it worked well.

Reflection on marvellous white makes the body almost transparent.
I placed the suction cup at a stiff part of the body, approximately where the bottle cage is mounted.
This makes a solid base and gives the a steady shot with no vibrations.

And now the editing part. It will take some time before I've managed that  skill. Just be patient.

To be continued.



2 opmerkingen:

  1. camera nog vastgezet met een noodlijntje...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deed ik in het prille begin wel (zeker toen ik de camera van een ander had geleend), maar blijkt achteraf overbodig. Een schoon oppervlak, zuignap beetje bevochtigen en het zit muurvast. Zelfs na afloop moet k zelfs moeite doen om 'em los te krijgen.

      Verwijderen