For English please scroll down.
Het dansje erbij scheen makkelijk te leren te zijn; stop een potlood in je .. en dan maar achtjes op de muur gaan tekenen.
Nee, dansen is nooit zo mijn ding geweest, ik blijf het een vreemde manier van voortbewegen vinden.
Mijn Quest daarentegen heeft er minder moeite mee.
Het is mij al eens vaker opgevallen in de diverse Rotte Rijders filmpjes het achterwerk van de Quest sierlijke achtjes draait.
Is dat erg? Nee. En kan het kwaad ? Nee, niet echt.
Maar ik wil graag dat mijn energie die ik op de pedalen zet wordt omgezet in snelheid, niet in een Lambada !
Waarom 'Lambadaat' de Quest eigenlijk langs 's Heeren wegen ?
Dan kom je al gauw uit op bewegende massa's en gedempte veer systemen.
De Quest staat stevig op z'n 3 onafhankelijk geveerde wielen. De berijder trapt er lustig op los, zijn benen heen-en-weer bewegend.
Je voelt het al aankomen, die benen bewegen zowel omhoog en omlaag als naar voren en naar achteren.
Nu valt het bij rustig rijden wel mee en je merkt het niet zo, echter zodra er zich weer een RIS aanval voor doet, zal de been beweging en dus ook het schudden van het achterwerk (van de Quest) heftiger worden.
Na een grondige *kuch* analyse van de Jumping Sessions kreeg ik onder andere te horen dat de achterveer niet genoeg gedempt zou zijn.
Het valt op dat voornamelijk de kont van de Quest omhoog komt, terwijl de neus al weer netjes het asfalt opzoekt.
De baan van het voorwiel |
De 'vlucht' van het achterwiel |
En ik wist niet meer of ze toen ook het asje van de demper hadden opgedikt. De demper is een schuimrubber rol die tegen de binnenkant van de veerpoot aandrukt.
Door de as wat dikker te maken, drukt de rol harder tegen de buis dus meer wrijving.
Witte as met daarboven de grijze schuimrubber rol en rode veer. |
Ja, ik had natuurlijk ook een Risse demper kunnen aanschaffen via Wim Schermer of een tegen veer laten plaatsen door Peter de Rond.
Maar zelf een asje opdikken is toch zo gedaan ? Kan ik direct testen of het wat scheelt.
Dus op een avond de achterdemper uit de Quest gehaald.
Lowrider Quest |
Vleugelmoer losdraaien, demper losdraaien en klaar is Kees.
Vervolgens het beschermkousje aan de onderkant er af schuiven, schroefje losdraaien en dan de bus eruit.
Nu blijkt het verschil in theorie en praktijk. De bus zit muurvast.
Ook de bus aan de bovenkant, geen beweging in te krijgen.
Hmm. Voor nu geef ik mij gewonnen, plaats de veerpoot weer terug en ga een poging wagen mijn ondertussen onderzeeboot-grijze handen schoon te maken.
De volgende avond, ik zal me toch niet laten kennen door zo'n stomme veerpoot, nogmaals de poot uit de Quest gehaald.
Een sluiting en moer op het draadeind gezet, heb ik wat meer grip. (tjonge, wat is dat ding vet !)
Het is weer zo'n warme avond en ik veeg het zweet van (en het onderzeeboot grijze vet op) mijn voorhoofd.
Uiteindelijk is het mij gelukt de poot te demonteren, zie hier het resultaat:
Exploded view achterveerpoot |
Er bleek toch een stukje tape extra om het asje te hebben gezeten, deze los gehaald en nu opnieuw opdikken.
Vraag me niet waarom, maar in al mijn eigenwijsheid had ik besloten dat ik er maar beter een stripje van het een of ander om kon wikkelen.
Diverse plastic koffie bekertjes, tandpasta tubes en zelfs een blikje Radler 0.0 zijn voor deze operatie gesneuveld, echter zonder resultaat.
Het bleek niet te doen, een stugge strip om een dun asje gewikkeld houden en dan een vette, strakke schuimrubber ring over een grote kraag te krijgen.
Ok, ik zet mijn eigenwijsheid overboord en stap over op tape. Ik vond nog ergens achterin een bureaulade een rolletje.
Na tig keer met mijn nagel in beide richtingen over het rolletje gegaan was het genoeg. Met geen mogelijkheid kon ik een begin (of eind, net hoe je het wil bekijken) vinden.
Drastische omstandigheden vragen om een drastisch besluit, ik neem een vlijmscherp hobby mes en maak mijn eigen begin op de rol.
Lang verhaal kort: ik eindig dus met een strip van een aantal lagen tape en weer een rol zonder begin.
Zo te zien is deze dunner dan het stukje pvc bus wat ik eerst erom had gedaan en dikker dan het stukje oorspronkelijke tape.
Ik frommel en plak deze strip om het asje en vervolgens snel het schuimrubber rolletje er omheen.
Nog een lik vet op de veer en het spul kan weer in elkaar. Het laatste stukje van de demper gaat wel wat moeizaam de pijp in, maar uiteindelijk lukt het me toch om met een complete Quest te eindigen !
Wat heeft dit alles mij opgeleverd ?
Het rollen om de lengte as, daar is natuurlijk niets aan veranderd.
Heb het gevoel dat ik iets sneller ben, of is dat een placebo effect ?
Morgen met de Quest naar het werk, eens kijken hoe of dat gaat.
Ik ben benieuwd.
Naschrift:
Zoals beloofd, hierbij de woon - werk rit.
Er vallen mij een paar zaken op.
Kleine oneffenheden in de weg voel ik bijna niet meer.
Ik heb het idee dat de acceleratie verbetert is, met andere woorden ik ben sneller op snelheid.
Ja, ik ben niet ontevreden !
Who doesn't know the Lambada song ? A catchy summer tune from the past century.
The Lambada dance was easy to learn; just put a pencil in your .. and draw a figure eight on the wall.
No, dancing is not for me. I think it's a strange way of moving forward.
But my Quest thinks otherwise.
I noticed before in our different Rotte Rijders movies the back of the Quest moves like it's doing the Lambada.
Is that bad ? No. Does it do any harm ? No, not really.
But I want to put all of the energy I put on the pedals to be converted to speed instead of being converted to a Lambada dance !
So why does it do such a thing ?
The answer lies in moving masses and dampened spring systems.
The Quest stands solid on its 3 independently sprung wheels. And the rider is just pedaling along.
There you have it, the legs are moving up and down as well as backward to front.
When riding at slow speed, the movement of the Quest is hardly noticable.
But at higher and /or more powerful rpm's the rear of the Quest starts doing the Lambada.
After a thorough *Ahem* analysis of the Jumping Sessions someone told me the dampening of the rear spring was too weak.
You'll notice the rear is still going skywards, while the nose is turning back to the tarmac.
The trajectory of the front wheel |
The 'flight' of the rear wheel |
And I wasn't sure if they also enlarged the axle.
The damper is just a foam ring pressing against the inside of the tube. By making the axle thicker, the foam ring will press harder so more friction / dampening.
White axle, the grey foam ring and the red (=stiffer) spring |
But enlarging the axle is a piece of cake and I immediately can test the result myself !
So one evening I decided to remove the suspention strut.
Lowrider Quest |
Remove the protection sleeve, undo the bolt and now one should be able to remove the bushing.
So they say.
But not now. The bushing is stuck and I can't get it out.
Hmm, ok.
Tonight is not the night, I replace the strut in the Quest and go try to clean my submarine-grey hands.
The next evening, who's the boss, that stupid strut or me, I removed the strut once more.
I put a washer and a nut on the other side, so I have more grip. (Oh my, grease everywhere!)
It's a very warm evening and I whipe the sweat off (and the submarine-grey grease on) my forehead.
Eventually I managed to disassamble the whole thing:
Exploded view suspention strut rear wheel |
Don't ask me why, in all my stubbornness I decided to use a strip of some sort rather than a piece of tape.
Numerous plastic coffee cups, toothpaste tubes and even a tin can were offered for this operation, but all in vain.
It was impossible to wrap a stiff strip around a small axle, at the same time putting a foam ring over a big collar, and all covered in grease.
Ok, I let go of my stubbornness and go and use some tape.
Just wrap some tape aroud it (not too much !) and replace the foam ring.
Some extra grease on the spring and now I can put it all together again.
The last part of the foam ring needed some persuasion, but eventually it all came together.
What's the result of all this ?
The rolling motion hasn't changed, the pitch should be less.
I've got the feeling of being faster, or is this just a placebo effect ?
Tomorrow I'll commute and see how that goes.
I'll let you know.
Postscript:
As promised, my commute.
I noticed the following.
Small bumps in the road seem to have disappeared.
I feel the acceleration has improved, I'll reach my end speed much faster.
Yes, I'm not discontent !
Makkelijkere oplossing; gewoon wat langzamer over die drempel ;-)
BeantwoordenVerwijderenNee André, dat is helaas geen optie voor de Rotte Rijders.
Verwijderen;-)
Tja, vering is verloren energie, geen vering is een beetje spartaans :-). Dus je kiest voor vering, kijk maar naar de mountainbike's.
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk moet je net als bij de mountainbike's een vering hebben die je kunt stellen tijdens het fietsen.
Stug tot geen vering (op vlakke wegen), en vering als je klinkers en zo hebt. De Milan en WAF hebben zonder gereden.
Misschien is dat een idee,
Nog mooier zou zijn een meetsysteem voor de wielen die de oneffenheden detecteert en razendsnel electronisch de hoogte van de wielen aanpast.
VerwijderenMaar om mijn Quest nu vol te gaan hangen met electronica, nee, dat gaat mij te ver.
Ik hou van de eenvoud van de Quest.
(en ik heb een voorsprong nodig als Hans straks met die ovale tandwielen gaat rijden ;-) )
Ik wil je wel een Risse Astro 5 demper sturen. Kun je een vergelijkende proef doen.
BeantwoordenVerwijderenAls Peter de Rond zijn gemodificeerde demper ook stuurt weten we allemaal wat het beste is.
Komt van Velomobielonderdelen.nl, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
BeantwoordenVerwijderen