vrijdag 26 januari 2018

Helm of geen helm / Helmet yes or no

Al menig keer ben ik aangesproken door een bukker met de vraag waarom ik geen helm draag.

english For English please scroll down.

Tja, waarom eigenlijk niet ?
Ik moet bekennen dat ik er wel eentje heb. Een hele oude, nog uit de tijd dat ik op mijn allereerste 2e hands Escape Shjess (wie kent 'em niet ?) ligfiets reed. Dacht er toen over om wedstrijden te gaan rijden, dus moest ik er eentje hebben.
Wedstrijden zijn er nooit van gekomen en die paar keer dat ik er buiten mee heb gereden vond ik 'em eigenlijk best wel warm en broeierig, ook al was het buiten aan de frisse kant.

En zo heb ik dus jaren helmloos door de polders gescheurd. De laatste jaren met een petje om de hersenpan tegen al te veel zon te beschermen. Eentje met een klep om de zon uit m'n ogen te houden en bij nattigheid de druppels uit mijn gezicht te houden. En in de winter is het net genoeg om mijn hoofd op temperatuur te houden.

En toen, op een dag, viel mijn oog op deze beauty.


Of in het zwart, ook mooi :


Het bleek een ski of snowboard helm te zijn.
Met 12 ventilatie gaten waarvan maar liefst 8 instelbaar en je krijgt er een helmzak bij kado !


En met een vlakke achterkant, dus dat zou moeten passen in de Quest.
Nee, een rode gaat het niet worden, al was het alleen al om de bijnaam 'Roodkapje' te ontlopen ...

Dus op mijn vrije woensdag naar de desbetreffende winkel gegaan. Kon het eerst niet vinden (zou toch niet uitverkocht zijn ?!?), even nagevraagd maar die mevrouw wist het ook niet.
'Nee meneer, de nieuwe folder gaat pas donderdag in'. Donders.
'Maar wacht, ik zal even de folder erbij pakken'.
Ze kwam terug met een folder en begon driftig te bladeren.
'Sorry mevrouw, maar deze folder ziet er anders uit dan die ik heb gekregen.'
Uiteindelijk bleek dat ik de online versie te pakken had. Dus onverrichter zaken terug naar huis.
Eenmaal online gekeken bleek de door mij gewenste maat en kleur uitverkocht te zijn.
Helaas.

Later kreeg ik nog de tip om op de Duitse versie van de webshop te kijken. Warempel, daar was mijn maat en gewenste kleur nog voorradig. En nog een paar euro goedkoper ook dan de Nederlandse versie ! Wat echter weer gecompenseerd werd door de hogere verzendkosten.
Nou, vooruit dan maar.

Al mijn gegevens ingetypt, kreeg alleen mijn postcode niet in de vakjes ingevuld. Ach, dan maar zonder. Even later werd mij duidelijk waarom, levering was alleen in Duitsland mogelijk. Zucht.

Nu schijnt alles met een reden te gebeuren. Misschien moest ik eens beter nadenken over wel of niet een helm.

Weet je wat ? Laat ik het eens op Internet gaan vragen. (fb)
En dat heb ik geweten.

Op mijn vraag of iemand een goede helm wist voor gebruik in een Velomobiel of dat deze juist het leiden verlengt kreeg ik een berg reacties.

Sommige reden met kayak helmen, racefietshelmen, skate- of BMX helmen.
Anderen reden bewust helmloos, met als reden beperkte bewegingsvrijheid met een helm.
Of vonden dat de smurfenmuts als een roll bar zou werken. (ikzelf denk dat die werking tegenvalt in de praktijk. Omdat je niet vast zit in de velomobiel zal je tijdens een val gedeeltelijk er uit worden geslingerd)
Of vonden dat je juist met een helm buiten de bescherming van de smurfenmuts valt, waardoor de helm dus wel jouw hoofd beschermd maar ondertussen krijgt jouw nek wel een genadeslag bij een val.

Vervolgens diverse voorbeelden over het resultaat van het niet dragen van een helm en er zaten ook wat grappenmakers tussen, die een helm zoals onderstaande voorstelde:

Leuk voor tijdens de Oliebollentocht.

De futuristische Hovding, een soort airbag kraag, werd afgeraden voor ligfietsers. Het ding herkent wel een val van een gewone fiets maar (nog ?) niet een val van een ligfiets c.q. Velomobiel.

Naast alle goed bedoelde adviezen kwam ook nog een interessante verwijzing naar de site van de Fietsersbond.
Die liet zien dat een fietshelm is ontworpen voor een val, waarbij je hoofd met een snelheid van 20 km/u tegen een obstakel botst.
De helm beschermt dan tegen een wond, een schedelbreuk en hersenletsel.

Echter de snelheid van een Velomobiel ligt veel hoger. Waarschijnlijk zal de helm wel iets bescherming bieden, maar geen volledige en zeker niet tegen ernstig hersenletsel.

Dan kan je beter kijken naar een helm ontworpen voor speed pedelecs. Ontworpen voor hogere snelheden en toch geventileerd.

Tja, dus ook al heb je een helm, het blijft oppassen geblazen.




english  Sometimes a roady asks me why I don't wear a helmet.

Well, why not ?
I have to confess I do own one. A very old one, from the time I was riding my first second hand recumbant, the Escape Shjess. I thought I would like to race and join the competition, so then I needed a helmet.
But I never joined the competition and the few times I rode with the helmet it was uncomfortable, it was too warm for me, although it was quite chilly outside.

So most of the years I was racing through the polders without a helmet. The last few years I started wearing a cap to protect my head from the sun. A cap with a flap to keep the sun out of my eyes and the raindrops out of my face. And just warm enough for a Dutch winter.

There's a good bicycle infra structure in the Netherlands, compared to other countries. Where ever possible there is a separate lane for cyclists. 

And then one day, this beauty caught my eye:


Or in black, also very attracktive :


It was a ski or snowboard helmet.
With 12 ventilation holes ( 8 adjustable) and it comes with a free helmet bag  !


It has a flat back side, so it must fit the Quest.
No, and I don't want a red one, I can already hear them call me 'Little Red Riding Hood' ...

I went to the store but couldn't find it. Sold out already ?
No, this item was only for sale in their webshop.
By the time I was home and logged on to their webside, the item was no longer available.
Sheep dip !

Everything happens with a reason, they say. Perhaps I should take a better look at helmets.
Let's ask the Internet. (fb)

I asked the question if anybody knew a good helmet for use in a Velomobile. Or does a helmet only prolongs the suffering after an accident ?
That gave a lot of response.

Some use kayak helmets, roadie helmets, skate- or BMX helmets.
Some rode without a helmet, because a helmet hinders their movement.
Or they thought the hump will function as a roll bar. (I think that doesn't work so well, because in case of a fall you will be partially tossed out of the Velomobile. There's no seat belt to hold you in place.)
Or they say with a helmet your head is too large to be protected by the hump, so your neck will get injured during a fall.

There were also some exampels of the result of not wearing a helmet in aan accident and of course, some jokers who suggested a helmet like this one:

Nice for Halloween.

The futuristic Hovding, a kind of airbag collar, should not be used on a recumbent or Velomobile.
It recognises the fall from a standard bicycle but not (yet?) a fall with a Velomobile.

They also pointed out to the site of the Dutch Cycle Assocation, de Fietsersbond.
It shows a bicycle helmet is designed to withstand a fall, when your head is moving at 20 kilometers an hour.
The helmet protects against a wound, a skull fracture and concussion.

The speed in a Velomobile is much more than that. So the helmet will give some protection against a wound or a skull fracture, but can not prevent concussion when falling at high speed.

One should take a look at helmets designed for speed pedelecs. These are designed for higher speeds and have still good ventilation.

So even if you do wear a helmet, you still need to be careful.

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dat is ook een mooie helm, zo te zien beter geventileerd maar wel 5x zo duur.
      Tja, wat mag een stukje veiligheid kosten ?

      Verwijderen
  2. Ik kan mij voorstellen dat bij een kantelende velomobiel een helm ernstige schaafwonden aan het hoofd kan voorkomen. De smurfenmuts is te laag om je te beschermen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan mij niet voorstellen dat het dragen van een helm gevaarlijker is dan zonder. Soms kan je beter boerenverstand gebruiken i.p.v. wetenschap. Bovendien, het wetenschappelijk experiment heeft een beperkte reikwijdte, de conclusies van de Fietsersbond zijn niet onomstotelijk,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn boerenverstand zegt dat ik een integraalhelm met een racekraag eronder moet gebruiken.
      Als je met een Velomobiel onderuit gaat, heeft (de zijkant van) je gezicht het meest te leiden. De meeste racefietshelmen hebben de bescherming boven op het hoofd zitten.
      De meeste helmen zullen je beschermen tegen schaafwonden, maar de 2 centimeter schuim zorgt bij lange na niet voor genoeg bescherming tegen hersenletsel bij een val met Velomobiel snelheid.

      Verwijderen
  4. Ik ben 2 keer zijdelings over de kop gegaan met een Quest zonder helm. 2007 en 2012. beide keren alleen maar een schaafplek boven op mijn hoofd, verder niks. Ja de Quest rondom beschadigd, duidelijke plekken op de bovenkant. Nu rij ik met helm, geen ervaring meer met over de kop, maar soms vraag ik me af wat beter is. Een schaafplek of een klap in mijn nek!

    BeantwoordenVerwijderen