donderdag 10 augustus 2017

Gemiddelde snelheid omhoog zonder harder te trappen / How to improve your average speed without any effort

Soms heb je wel eens van die ritten.

english For English please scroll down.

Voor je gevoel een nieuw PR gereden maar de cijfers van de GPS geven een ander beeld.
Waar ligt dat nou aan ?

Ik had dit laatst nog met een woon-werk rit. Toch maar eens even wat dieper in het Strava gebeuren gedoken.

Nog voordat ik begin met rijden moet ik Strava al aanzetten.
Ik heb wat ruimte en goed licht nodig om Strava in te stellen. En nee, ik heb al lenzen voor veraf en ik ga niet nog eens met een leesbrilletje in de Quest zitten trutten.
Hier begint voor Strava al de rit, terwijl ik nog druk bezig ben om de telefoon in de Velomobiel tas te stoppen, kilometerteller op nul te zetten, petje opduiken, schuimdeksel plaatsen en vastzetten, etc.
Dus voordat ik als goed en wel met rijden begin, loopt de teller al.

En bij het einde idem. Voordat ik Strava op de telefoon kan stoppen, is de eigenlijke rit allang gestopt.

Nu dacht ik van, ach, dat valt wel mee, wat maken die paar minuutjes nou uit op bijna anderhalf uur ?
En trouwens, bij stilstand stopt Strava ook met tellen.

Toch waren de verschillen groter dan ik dacht.
Hieronder een voorbeeld:


Dit was de geregistreerde rit. 1 uur 28 inclusief alle getrut voor- en na de rit.


Via de steeksleutel (acties) en dan kiezen voor inkorten.

   

Dan kan je eenvoudig het begin- en/of eindpunt opschuiven.
Let op, deze actie is niet terug te draaien !


En na deze volstrekt legale exercitie blijkt dat de gemiddelde snelheid op exact dezelfde rit is toegenomen van 32,0 km/u naar 33,2 km/u !

En wat hebben we nu aan deze informatie ?
Geen fluit, tenzij je helemaal lyrisch bent van getallen.

Natuurlijk, snelheid is leuk. En nog sneller is nog leuker. Maar het is de illusie die telt.
Het wachten is op een app die breedte van je grijns meet of de glundering in je ogen. 
Dus hoe breder de grijns, hoe leuker de rit was.
Ik ben bang dat dit niet aan mij besteed is, de uitkomsten zouden te dicht bij elkaar liggen.
Dat voel ik aan de spierpijn in m'n kaken na iedere rit. Van het grijnzen.


english Sometimes there are those rides.

You feel like riding a new Personal Best but the numbers from the GPS tell another story.How can that be ?

Lately it happened to me on a commuter ride. So I dove into Strava to see what went wrong.

Before I start riding I need to start Strava. I need some space and good light to activate Strava. And thank you but I already wear contact lenses and no way I'm not going to fumble with reading glasses in the Quest !
So for Strava the jouney begins, while I'm still busy tring to put the phone into my Velomobile bag, resetting the speedometer, fixing my cap,placing the foam cover, etc.
So even before I start moving, Strava is already counting !
The same at the end of the ride. Before I can stop Strava, the actual ride is already stopped.

I though it didn't make a big difference, what's the effect of a few minutes on an one and a half hour jouney ? And Strava stops counting when standing still.

But the differences were larger then expected.
An example:


This was the original ride, 1 hour 28 including the fumbling before and after the ride.


Via the key (actions) and then choose shorten.

   

It's easy to move the starting- or endpoint.
Watch it, this action cannot be undone !


And after this fully legal exercise the average speed has increased from 32,0 km/h to 33,2 km/h !

What use is this information ?
Non whatsoever. Unless you're a fanatic with numbers.

Of course, speed is fun. And more speed means more fun. But it's the illusion that counts.
We'll have to wait on an App that measures the width of your grin or the sparkle in your eyes.
The bigger the grin, the more enjoyable the ride.
But that's not for me. The outcomes would be too close to one another.
I can feel it after every ride, the muscle aches in my jaws. From grinning all the way. Every time I ride.

7 opmerkingen:

  1. Ik gebruik de app Cyclemeter op mijn iPhone en Apple Watch: https://abvio.com/cyclemeter/ . De betaalde versie (Elite) is als ik het goed heb 10 euro of dollar per jaar. Je kan de gegevens rechtstreeks doorsturen naar Strava. De ritafstand en tijd kan je handmatig aanpassen, zodat je de gegevens van de fietscomputer kan overnemen. Dat wordt niet goed verwerkt in Strava, maar ik noteer bij al mijn ritten in Strava een link naar Cyclemeter voor nauwkeurigere en uitgebreidere gegevens. Cyclemeter bevalt mij beter dan Strava en ik kan mij een Strava Premium abonnement besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. While I do not use Strava (they don't like velomobiles) I'm well aware of the impact of small delays on average speed. I used to train on a route where there were several traffic lights and my average changed based on how many lights were green and slowing down at times to not have to stop (timing of lights) improved my average speed. The route was over 40km long so even a minute or two of stopping had significant impact on average. In fact, in my case I could even pause the GPS while I was stopped at long traffic lights. I can see that starting the GPS ahead of the ride would have a significant impact on a 30min ride.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu heb je het gedaan....je hebt de realiteit van de Matrix gewijzigd. En gaat ontdekken hoe diep het konijnenhol werkelijk is.

    Er zullen ineens allemaal rare surreele dingen gebeuren, en alleen maar omdat je met de realitiet moest knoeien.

    Hahaha :-)))

    Zou dat zijn hoe sommige racefietsers in Strava snelheden halen die ik met een DF nog niet eens zou kunnen halen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Quezzzt; sommige racefietsers trainen zich echt het lepzarerus en weten daardoor enorme vermogens te produceren. Niet geheel toevallig zijn veel ligfietsers inherent wat meer lui dan de fietsers op de minder comfortabele tweewielers. Nu ik een hartslagmeter heb zie ik dat ik meestal met zeer lage intensiteit fiets (de Garmin zegt dikwijls dat het nog niet eens trainen genoemd mag worden terwijl ik al 40 ga, en dat bevalt me als luie fietser prima).

      Verwijderen
  4. Een gemiddelde snelheid is een onmogelijke maat. Zoals Luc ook zegt kunnen hele kleine onderbrekingen al een flinke impact hebben. Je moet daarom *nooit* gaan fietsen voor een gemiddelde, of tijdens het fietsen te veel op je teller naar de waarde van je gemiddelde kijken. De waarde zegt heel weinig en het gaat ten koste van het plezier in het fietsen en kan gevaarlijke situaties opleveren omdat je remmen of stoppen wilt voorkomen.
    Achteraf is een gemiddelde minder gevaarlijk om aandacht aan te besteden. Als ik praktisch de hele rit ruim in de 40 heb gefietst en ik zie dan op Strava een gemiddelde van 39,3 dan wil ik ook graag weten wat het gemiddelde zou zijn als ik het stukje bij mij in de straat niet meetel. Dat poets ik er op Strava dus meestal af.
    Overigens, voorheen fietste ik met Strava op de telefoon en die pauzeert automatisch. Nu fiets ik met de Garmin Forerunner en die laat ik niet automatisch pauzeren. Gemiddelde snelheden zijn ook daardoor zeer moeilijk te vergelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Measure your ride in smiles or smiles per hour instead of miles or miles an hour .... :-)

      Verwijderen
  5. gewoon niet te lang zitten trutten Andre. En niet te veel stoppen onderweg. Dan weet je gelijk hoeveel tijd je nodig hebt om van A naar B te gaan ;-). Werkt bij mij prima. Ik weet hoe lang ik onderweg ben over grote afstand zelfs. Al begin ik nu wat sneller te worden, maar dan ben ik gewoon wat luier en trap ik wat minder hard als ik te vroeg mocht zijn ;-).

    BeantwoordenVerwijderen