donderdag 4 februari 2016

Winnaar World Championship HPV 2016 nu al bekend / Winner World Championship HPV 2016 already known

Jazeker, de winnaar World Championship HPV 2016 in het Belgische Maasmechelen is nu al bekend.
Bron : link
Met de kennis van de Kantel-Quest (zie deel 1, 2, 3, en 4) en een uitgebreide bestudering van het parcours en het regelement zal een gemodificeerde Pentavelo ten tonele verschijnen die zijn weerga niet kent.


english   For English please scroll down.

Doordat de 100 km race alleen maar bestaat uit rechter bochten op de (voor overig verkeer afgesloten) openbare weg, geeft ons dat de mogelijkheid om een asymmetrische Pentavelo te construeren.
Als een soort van catamaran zal deze Pentavelo er wellicht wat vreemd uitzien, echter alles is ontworpen voor een maximale snelheid, met name in de bochten.
De zijwielen staan beide aan de linkerkant van de Quest op een afstand van 2,5 meter. En met een baanbreedte van 3 meter geeft ons dit voldoende speelruimte.
Door de zijwielen op een afstand van 2,5 meter te plaatsen zal de afstand tussen de kantellijn en het massa middelpunt zeker een meter of 2 bedragen. (ja, helaas door de constructie van de zijwielen zal het massa middelpunt niet meer in het midden van de Quest liggen)

Met deze constructie zal het mogelijk moeten zijn om de bochten op bijna volle snelheid te kunnen nemen. Het is nu wel zaak om de juiste banden te gaan selecteren, vooral veel grip is nodig om niet uit de bocht te gaan.
De overige concurrentie, mwah, ach, voor zover je nog van concurrentie zou kunnen spreken, zal voor iedere bocht af moeten remmen, wil men niet om gaan.
De open liggers zullen het af moeten leggen op hun aerodynamica.

De huidige regelementen geven ons deze constructieve vrijheid. Veiligheid zal geen issue zijn; deze gemodificeerde Pentavelo is vele malen stabieler dan alle andere velomobielen ! Verder stond er ook nog iets in het regelement over uitstekende onderdelen.
Net als bij de huidige velomobielen zal deze Pentavelo uitsluitend samengesteld worden van uitstekende en kwalitatief hoogwaardige componenten, dus ook dit zal geen issue mogen zijn.

Helaas ben ik op de datum zelf verhinderd. Ik zal de organisatie een nette brief schrijven met het vriendelijke verzoek om dit kampioenschap een tweetal weken uit te stellen.
Of men kan ervoor kiezen om de trofee alvast op te sturen en de overige deelnemers te laten strijden om de tweede en derde plaats.

Plotseling schrik ik wakker.
L'histore se repete ? Ik denk aan wat er in het begin van de 20e eeuw gebeurde toen een onbekende Fransman met zijn (voor toen) revolutionaire ligfiets alle bukkers achter zich liet en de ene na de andere wedstrijd won.
Totdat de wielerbond zich ermee ging bemoeien en dusdanige regels op ging stellen zodat hij niet meer mee kon doen.

Zal de Pentavelo eenzelfde lot moeten ondergaan ?
De tijd zal het ons leren ...

english  

Sure, the winner of the World Championship HPV 2016 in Belgium, Maasmechelen, is already known.
Source : link
With the knowledge of the Tilting Quest (see part 1, 2, 3, en 4) and an elaborate study of the cours and the rules we can design a modified Pentavelo which will make the other velomobiles look like toys.

The 100 kilometer race consists only of right hand corners on a public road, closed for other traffic. This gives us the opportunity to design an d construct an asymmetric Pentavelo.
It will look like a kind of catamaran, perhaps a bit weird, but designed to rip through the corners at maximum speed.

Both training wheels will be mounted on the left side of the Quest at a distance of 2,5 meters. The road is about 3 meters wide, so this will give us plenty of room.
The distance between the center of mass and the tilt axis shall be approximately 2 meters. (unfortunately due to the support beams of the training wheels the center of mass will move a little out of the centerline of the Quest)

With this Pentavelo it's possible to corner at almost maximum speed. The only thing is to choose the tires with the most grip to prevent skidding off the course.
The other competitors need to brake before every corner or they will turn on their sides.
The unfaired recumbents can't keep up our speed due to their (not so optimal) aerodynamics.

The current rules accomodate the construction of the Pentavelo.
Safety is not an issue, the Pentavelo is much safer then all the other velomobiles ! And they mention something about 'uitstekende onderdelen'. Oops, now Google translate runs into problems, 'uitstekende onderdelen' in Dutch can be translated as 'excellent parts' as well as 'protruding parts'.
Well, our Pentavelo shall be constructend with the use of the most exellent parts, as any other Quest.

Unfortunately I'm unable to attend the race. So I have to write a nice letter to the organisation asking them to pospone the event for a week or two.
Or they can choose to send me the trofee and let the others competefor second and third place.

Suddenly I woke up.

L'histore se repete ? I think about what happend in the early 20th century when an unknown Franceman with his (for his time) revolutionary recumbent bike won every bike race in France.
He was very successful until the union interfered and prescribed some foolish rules.
This was the end of the succes of the recumbent bike.

Shall this be the faith of the Pentavelo as well ?
Only time will tell ...

10 opmerkingen:

  1. Bij een breedte van 2,5 m en een baanbreedte van 3 m komt er inderdaad niemand aan voorbij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maar evenzo: iedereen die voor je rijdt, kun je ook niet meer inhalen!

      Verwijderen
    2. Reinier, hierbij worden we geholpen door het regelement, zie punt 3.1.1 en 3.1.4.
      Ik verheug me nu al op het grote feest op de Coolsingel ...

      Verwijderen
  2. Ok. Ik snap de eronie.
    Toch even een opgeheven vingertje. Het WK is dit jaar waarschijnlijk in NL. Maasmechelen schurkt wel heel dicht tegen ons aan maar daar was het WK al in 2015.
    Als we kiezen voor een circuit als Zandvoort of Assen heeft de pentavelo zeker de ruimte maar ik denk dat als er geen al te hoge windsnelheid is het toch weer een vol gestroomlijnde 2 wieler de kampioen zal worden. Simpelweg door de lage rolweerstand van slechts 2 banden en 1 spoor. Dat is keer op keer bewezen de winnaar te zijn. Het is niet de klasse velomobiel maar volgestroomlijnt die wat de overall kampioen leverd.

    Desondangs werd Daniel Fenn vorig jaar wel winnaar van de 1 uursrace op een zeer bochtig, krap en snel parcours met een velomobiel tussen alle vol gestroomlijnde fietsen.
    Het dus niet de fiets die wint, maar de combinatie rijder-machine. zolang het mensaangedreven sport is. En de winnaar is pas bekend als de geblokte vlag valt. Met 5 wielen ook 5x kans op een lekke band.... :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij voorbaat alvast mijn hartelijke gelukswensen met het behaalde kampioenschap!
    ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is Zweeds André....In het Noors zeg je dan: "Tusen takk!"
      Maar niets te danken, 't is graag gedaan........

      Verwijderen