woensdag 19 oktober 2016

Wielkasten schoonmaken 2.0 / KABOOM !!!

Woensdag ochtend, zit net aan de koffie bij te kletsen met een ex-collega totdat een enorme knal ons een halve meter in de lucht doet springen. Snel de stoppenkast nagekeken, nee, niets te zien.

english For English please scroll down.

Ik loop weer terug langs de Quest (ja, deze staat binnen in de huiskamer) en ik zie er een hoop modder onder liggen die er voorheen nog niet lag.
Uit nadere inspectie bleek dat de Furious Fred de 6 bar op dat moment toch te veel vond.

Van Furious Fred naar Serious Flat.
Zo, weer een kilo lichter.

de Quest stond met z'n neus naar rechts
Hoe kan nu zoiets gebeuren ?
Een week geleden stond ik nog met een lekke band en heb de Furious Fred vervangen door de Kojak.
Toen ik een paar dagen later 's avonds nog ff snel een rondje wilde gaan fietsen bleek dat de Kojak zo goed als leeg stond. Jammer, kan gebeuren, dus dan maar ff snel weer de Furious Fred erom en snel fietsen voor het te donker wordt. (Tja, heeft Hans F. wel een lampje voor op z'n hoofd bij het trailen, maar geen licht op de Cheetah ...)
Na een relatief kort rondje de Quest weer binnen gezet en daar is 'ie blijven staan tot deze woensdagochtend.

Maar wat nou de trigger is geweest, geen idee.
Ik ben alleen blij dat dit niet tijdens het fietsen gebeurde. Ik moet er niet aan denken om met volle snelheid een klapband te krijgen.
Een week geleden betrof het een flinke doorn die ervoor zorgde dat de achterband in een paar minuten zacht was. Een raar gevoel als de Quest opeens begint te kwispelen.

Every Rose has its thorn ...
's Middags maar even de Quest op z'n zij gelegd.
Zo, dat is behoorlijk geweld gegaan !
De hieldraad van de buitenband is gebroken, band ligt er ook af aan de derailleur kant.
De binnenband heeft een scheur van zo'n 40 centimeter, plakken is zinloos.
Het wieldoekje is uit de houders gesprongen en bij het terugplaatsen bleek dat de hoepel op 3 (!) plaatsen gebroken was.

Zelfs de modder uit de wielkasten voor is eruit geklapt !



Ik heb de hoepel omgewisseld zodat ik het wieldoekje aan de derailleur kant niet stuk hoefde te knippen (of het hele achterwiel te demonteren) en een nieuw staafje besteld bij Velomobiel.nl

En dan komt nu het moeilijkste onderdeel, welke band gaat de opvolger worden van Furious Fred ?



english Wednesday morning, we're just enjoying our coffee when we hear an enormous loud bang.
A quick inspection of the fuse cabinet, no, all clear.

I walk back along the Quest (yes, it's parked in my livingroom, so what ?) and I noticed a pile of mud underneath which I hadn't noticed before.
It seems Furious Fred didn't like the 6 bar at that moment.

From Furious Fred to Serious Flat.
At least a few pounds less weight ...

Nose of the Quest was pointing to the right.
How can this happen ?
About a week ago a big thorn went right through the Furious Fred so I replaced it for the Kojak.
A few days later I took the Quest for a quick ride but before I could get in I noticed the Kojak was flat. I didn't want to risk a flat in the middle of nowhere, so I quickly replaced the Kojak for the Furious Fred. The ride went fine, was even a bit short. After the ride I put the Quest back inside and there it stood until this wednesday morning.

What causes this explosion ? I've got no idea.
All I know is that I'm very happy it didn't occurred during a ride at full speed.
A week ago a thick thorn reduced the pressure in a few minutes and I must agree it's very unpleasant when your Quest suddenly starts wagging its tail.

Every Rose has its thorn ...

In the afternoon I put the Quest on its side to inspect the damage.
Well, that must have been quit a force !
The steel thread of the Furious Fred is broken and this side of the tire is outside the rim. (on the derailleur side of the Quest.)
The inner tube has a cut of about 40 centimeters.
The wheel cover was also blown off and the glasfiber rod was broken in 3 (!) places.

Even the mud of the front wheel arcs was blown out !




I changed the glasfiber rod so I did't have to remove the wheelcover (or remove the back wheel) and ordered a new glasfiber rod at Velomobiel.nl

And now the hardest part, which tire shall be the successor of the Furious Fred ?


19 opmerkingen:

  1. Vuurwerk! Waarom zoveel bar? Ik pomp de Almotion niet harder op dan 3,5 tot 4 bar. De Almotion is een goede, degelijke vervanger die lang meegaat. Rolt bij warm weer net zo licht denk ik en bij koud weer iets zwaarder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Piet, da's een goeie vraag. Ik denk een verkeerde aanname mijnerzijds. Zachte band loopt zwaar, harde band loopt licht en er staat een max. van 6,5 bar op de band genoteerd dus ...
      Ben wel geschrokken dat de band zonder enige aanleiding spontaan uit elkaar knalde. De volgende band zal zeker een stuk minder hard worden opgepompt.

      Verwijderen
  2. I have been using an Almotion for over 8000km-- ever since Dronten recommended them! Hardly any wear visible and NO PUNCTURES!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Velomobiles feel right at home in the house. My WAW lives in the kitchen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Furious Fred loopt het lichtst op 4 bar. Bij 5 bar loopt ie zwaarder. 6 bar is veel te hard en dat kan ie inderdaad niet verdragen.
    De Almotion loopt 10% lichter dan de Furious Fred en gaat niet lek.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 10 % lichter lopen, niet lek gaan ? Klinkt goed ! Maar dan zal ik eerst jou blog bestuderen voordat ik begin met pompen ;-)

      Verwijderen
  5. ideale manier om je wielkast schoon te maken. Hoe hard zou ik mijn marathon plus op moeten pompen voor zo'n effect?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk een barretje of 11 a 12, dat zal genoeg moeten zijn.
      En als 'ie dan klapt, hoef je zelfs de binnenkant niet meer te stofzuigen ! ;-)

      Verwijderen
    2. Geen 11 of 12 bar. Bij 7 tot 8 bar buigt de velg open en springt de band van de velg. Geeft wel een flinke klap en de wielkast is echt wel schoon.

      Verwijderen
  6. Inderdaad, ben blij dat dit jou niet onderweg overkomen is.
    6 Bar...Jij weet ze wel op te pompen:) euhhh leeglaten:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit zal me geen 2e keer gebeuren, de schrik zit er goed in !

      Verwijderen
  7. je bent een kunstenaar als je met een klapband achter de fiets op zijn wielen houd. Heb het 1 keer meegemaakt met 40+, je wilt niet weten wat er dan gebeurt, zo schuift hij ineens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En nu rij je met 100 % anti-lek achter ?

      Verwijderen
    2. Nee, gewoon met binnen en buitenband. Super Moto.

      Verwijderen
  8. Hier ook een tevreden klant van de Almotion. Goede rolweerstand en lekbestendigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, zo te zien alleen maar positieve berichten over de Almotion. Tja, dan is de keus niet moeilijk meer.

      Verwijderen
  9. Well that must have been intense bang. I'd also recommend Almotion for your next tyre. I've been very happy with it in my Quest. More than 8000 km and no punctures.

    BeantwoordenVerwijderen