donderdag 12 mei 2016

Telly Savalas wordt Furious Fred / Telly Savalas becomes Furious Fred

De Quest wordt standaard geleverd met Kojak banden.

english For English please scroll down.

Kijk die noppen eens !
En daar heb ik dus braaf mee rondgereden. Nu wil het feit dat ik nog een paar F-Lites en een Furious Fred had liggen van de vorige Quest. Op een of andere manier was het er maar niet van gekomen om de achterband (toen een Schwalbe Marathon geloof ik) om te wisselen voor de Furious Fred.
Het solide rubber van de Swalbe Marathon stond mij wel aan terwijl het flinterdunne velletje van de Furious Fred mij geen vertrouwen wekte.

Maar goed, na meer dan een jaar rondrijden met de Quest en het stijgen van de temperatuur durf zelfs ik het aan om eens andere banden te gaan proberen.

De F-Lites waren makkelijk, deze heb ik als standaard reserve setje compleet met binnenband achter in de Quest liggen. De Quest lag binnen op een dekentje op z'n zijkant en Kojaks gingen er zonder al te veel moeite af. Het monteren van de F-Lites ging ook zonder al te veel moeite, wel even goed kijken naar het profiel, zodat links en rechts op dezelfde wijze gemonteerd zijn. (of je het in de praktijk zal merken of ze verschillend gemonteerd zijn durf ik te betwijfelen, maar goed, voor je gemoedsrust moet je wat over hebben ...)

De grote Kojak (achter) was ook vrij eenvoudig te demonteren. Echter toen ik de binnenband in de Furious Fred wilde leggen, viel mij iets op. Het vergelijken van de maat op de binnen- en buitenband verklaarde het raadsel, deze binnenband was te klein voor de Furious Fred. Natuurlijk kon ik proberen om deze binnenband met voldoende druk passend te krijgen. Leek me niet verstandig, dus zoeken naar een andere oplossing.

Ik zag dat de Hema ook 26" binnenbanden verkocht. Hier zat natuurlijk een Hollands ventiel op en ik wist niet zeker of dat wel in velg zou passen, zowel qua diameter als qua lengte.
Dus onverrichter zake weer de Kojak teruggezet want ja, ik wilde toch wel graag een stukkie gaan liggen !

Het was duidelijk te merken dat de F-Lites dikker waren dan de Kojaks, de draaicirkel was nu nog groter en de neus van de Quest stond wat hoger, zodat ook het zicht naar voren minder is.

De volgende dag de Furious Fred met passende binnenband gemonteerd en gelijk maar een ritje gemaakt.

Goh, dat reed lekker ! Als een vliegend tapijt ! En ook de dubbele verkeersdrempels langs de Rotte kon ik (met aangepaste) snelheid nemen, zonder de bodem te schampen zoals met de Kojaks en dan nog stapvoets gereden.
Het enige waar rekening mee gehouden moet worden is het feit dat het zwaartepunt hoger is komen te liggen, met als gevolg dat je niet zo hard de bocht meer om kan zonder te kantelen. (zie De Kantel-Quest deel 1, 2 en 3)

Aangezien ik vaak met andere open liggers rij, is de Quest zelfs met Kojaks snel genoeg.
Qua rijcomfort zijn de F-Lites en Furious Fred fenomenaal, dat ik wat vaker moet flintstonen is dan wel de consequestie.

Tja, ieder voordeel heb z'n nadeel ...


english The Quest is delivered with standard Kojak tires.

Take a look at these studs !
And I rode with them. But I still had some F-Lites and a Furious Fred lying around belonging to my (s)old Quest. On way or another I didn't change the rear tire (a Schwalbe Marathon I guess)
I liked the solid rubber of the Swalbe Marathon while the flimsy skin of the Furious Fred looked while it could burst open just by looking at it.

Anyway, after more than one year of riding a Quest and with the rise of the temperature even I dared to change the tires.

Fixing the F-Lites was easy, these are standard in my Quest as a spare set, complete with inner tubes.  The Quest was lying on its side on a blanket and the removal of the front Kojaks went without any problem. Putting the F-Lites back on the rims was also easy, just pay attention to the direction of rotation. (I doubt if you'll notice it in practice, but anything for a good piece of mind ...)

The big Kojak (behind) was also easy to remove. While mounting the Furious Fred, I noticed the inner tube had the wrong diameter. It was too small. Of course I could try with enough pressure to fit the inner tube inside Furious Fred. That didn't seem sensible, so I had to find another solution.
And because I wanted to ride, I had to mount the Kojak again.

It was clear that the F-Lites were much thicker than the Kojaks, the turning circle was even larger and the nose of the Quest was higher so the visability to the front was limited.

The next day I mounted the Furious Fred with the right innertube and made this ride.

Wow, like riding a flying carpet ! Even the double speed bumps which always scratched the bottom of the Quest even while riding with almost no speed, were no problem anymore.
The only thing one need to consider is the fact that the center of gravity is also raised. This means one need to reduce the speed even more while taking a corner.
(See also The Tilting-Quest part 1, 2 and 3)

Because I usually ride with recoumbant riders, the Kojaks are fast enough.
For comfort, the F-Lites and Furious Fred are fenomenal.
The only downside is I have to flintstone more often.

Well, every advantage has its disadvantage ...

1 opmerking:

  1. Fijn rollend bandje die Furious Fred! Achterbanden rijd ik eigenlijk nooit lek, alleen bij de FF is me dat wel een paar keer gebeurd... Banden, je raakt er nooit over uitgepraat :)

    Groet, Dirk

    BeantwoordenVerwijderen