woensdag 30 december 2015

En ik maar denken dat ik ... / I thought I was the one ...

Bron : http:/www.vanatotzon.com/atz-nieuws/tu-delft-wint-zonne-auto-race-zuid-afrika/
english For English please scroll down

Een paar maanden geleden, op een mooie zonnige najaarszondag, was het weer eens tijd voor een ritje langs de Rotte. En zoals verwacht was ik niet de enige die op dat idee gekomen was. De fietspaden waren vol met pensionado's, gezinnen met kinderen en natuurlijk ook de nodige bukkers.
Dus dan maar geen PR'retjes rijden maar gewoon relaxt genieten van de omgeving, oftewel het originele Oud-Hollandsche Olfen.

Ter hoogte van een restaurant aan het water reed een ouder echtpaar voor mij. De vrouw minderde vaart en stuurde naar de berm om af te stappen. De man, duidelijk iets houteriger qua motoriek, minderde ook vaart en stopte midden op het fietspad om af te stappen. Normaal gesproken zou ik er omheen sturen, ware het niet dat er tegenliggers aan kwamen.

Dus dan maar even stoppen om de goede man gelegenheid te geven af te laten stappen. Ik had geen haast en stel dat ik ook ooit nog eens zo oud zou mogen worden, dan zou ik het ook op prijs stellen als men mij de gelegenheid zou geven etc. etc.

Uiteindelijk stond de man naast zijn fiets en schrok een beetje toen hij zich omdraaide en de Quest op 3 meter afstand zag staan.
'Is dat zo'n zonne, euh, zonne ... ?' vroeg hij aan mij terwijl hij maar niet op het juiste woord kon komen.
'Nee hoor', onderbrak ik hem en voegde er niet zonder trots aan toe, 'deze velomobiel wordt voortgedreven op pure beenkracht !'

'Oh, nou, dan heb jij vast en zeker een oud model !' was toen zijn gevatte antwoord.


En ik maar denken dat ik degene was die de bijdehante opmerkingen maakte ...


english A few months ago, on a nice, sunny sunday, I had the idea of going for a ride along the river Rotte. And as expected I was not the only one. The cycle paths were full with all kinds of people, from retired people to complete families and of course diamond frame riders. So no Personal Records or King-of-the-Mountains for me but just low speed and easy riding, enjoying the scenery.

Approaching a restaurant, an olderly couple in front of me was slowing down and the woman steered to the side to get of her bike. The old man, clearly having some difficulties with his movements (due to his old age, I guess), stopped in the middle of the cycle path to get off his bike. Usually I would steer around him, only this time due to oncoming cyclists I had to stop as well.

This would give the man the opportunity to descend his bike on his own time. I was not in a hurry and perhaps, when I would reach his age, I too would appreciate it too if someone gives me the time and opportunity to dismount my bike etc. etc.

Eventually the man stood next to his bike and was surprised when he saw this big Quest behind him.
"Is that such a solar, eh, a solar ... ? " he asked me, trying to find the right words.
"No, no" I interrupted him, and with pride I said "This velomobile is pure human powered !"


"Oh, well, than that must be an old model !" He replied witty.

I thought I was the one making smart remarks ...

2 opmerkingen:

  1. Tja, die oudere jongeren hebben wel wat ervaring kunnen opdoen in het maken van gevatte opmerkingen.......deze was inderdaad een hele leuke!
    Stond je daar vast even met je mond vol tanden....☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Adri. Dit soort opmerkingen kan ik zeer waarderen.
      Hieruit blijkt maar weer dat je de mens niet op zijn uiterlijke verschijning moet beoordelen.

      Verwijderen